5 simpele fotografietips

donderdag 13 februari 2014 |





Hi! Deze keer ga ik jullie een paar fotografietips geven. Ik spreek hier niet als een expert (totaal niet, keep that in mind!) maar ik vind het leuk om mijn beginnerstips en ervaringen te delen op fotografiegebied. Het zijn dus simpele tips, maar ik hoop dat jullie er misschien wat mee kunnen!

1. Maak veel foto's
Het maakt niet uit waarvan. Je huisdier, favoriete parfum, de tuin of de lucht, fotografeer gewoon de saaiste dingen. Door veel te oefenen leer je. Probeer andere hoeken uit. Soms zit er een foto bij die je "per ongeluk" maakte maar toch best mooi is. Twijfel niet teveel voor het maken van de foto, als je wilt oefenen.




2. Wees creatief
Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen waardoor je foto nog beter kan worden. Je kunt zelf effecten toepassen waardoor je foto's heel creatief kunnen lijken! Een leuk idee vind ik om zelf een filter te maken. Zoals je die normaal met Instagram over je foto gooit, zorg je nu van tevoren voor een filter! Je kunt een dunne, geprinte sjaal voor de lens houden, bijvoorbeeld. Een ander creatief idee vind ik om zelf bokeh te maken (see here!). Nog meer fotografie-DIY's? Op Pinterest zie je zoveel leuke dingen!

3. Kom te weten wat diafragma, ISO en sluitertijd betekent.
Was je hier nog niet echt mee bezig? Moeilijke termen? Ikzelf probeer er wel een beetje mee te klooien. Eerst snapte ik het niet zo, maar je kunt erg veel met de instellingen op een spiegelreflex camera. Er is nog zoveel voor mij om te ontdekken. Dit artikel van Sharon heeft mij wat meer informatie over sluitertijden en diafragma gegeven. Tipje om het ook eens te lezen! Met de juiste camera-instellingen op het juiste moment ben je al beter voorbereid op een goede foto.


4. Maak foto's bij daglicht.
Ik vind het jammer dat ik vaak laat thuis ben, als het al donker begint te worden. Overdag maak je natuurlijk de beste foto's. Je zou in het weekend eens wat vroeger naar buiten kunnen gaan om te fotograferen. Probeer ook geen flits te gebruiken! Je foto wordt dan snel te licht en niet mooi. Met het daglicht van buiten lijkt het natuurlijker. Maak je binnen een foto, dan is het ook een goed idee om dicht bij een raam te fotograferen.



5. Share!
Wil je serieuzer bezig gaan met fotograferen? Dan kan het handig zijn ook eens de meningen van anderen te horen. Kijk rond op forums over fotograferen, ook op Girlscene kun je erover praten met andere meiden. Hier kun je ook je foto's delen, die vervolgens beoordeeld kunnen worden. Of vraag aan iemand uit je omgeving wat ze van je foto's vinden, deel je foto's op social media (maar... don't spam).  

Mijzelf kan ik niet echt een fotograaf noemen. Ik zou veel meer foto's willen maken. Wat vaker er op uit gaan en een beetje een eigen 'stijl' ontwikkelen qua fotografie. Ik zou mijn foto's ook meer willen delen, op Instagram bijvoorbeeld. Laat ik dat deze vakantie maar wat meer gaan doen. Fotografeer jij ook? XO.
(De foto's uit dit artikel zijn zelfgemaakt.) 

20 opmerkingen:

Je kunt reageren met je Google- of Wordpress account, naam (en optioneel: website), of anoniem. Dankjewel voor je reactie! ♥

  1. Fijne tips! Ik ga dat artikel van Sharon eens lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed artikel! Ik vind fotograferen echt leuk en als het dan een keer echt goed lukt is dat zo leuk :) Dat met diafragma klopt echt, mijn vader legt het me soms uit maar ik kan het niet zo goed onthouden haha. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Awh wat lief dat je me hebt genoemd en fijn dat je daar wat aan hebt gehad! Daar doe ik het natuurlijk voor :) Ik vond het voor mezelf ook handig om het op te sommen in dat artikel, zodat als ik iemand ergens mee moet helpen altijd naar dat artikel kan laten doorverwijzen maar ook voor mezelf als ik het óóit vergeet ofzo, you'll never know hahaha. Leuke tips heb je gegeven en leuke foto's heb je ertussen gezet, vooral die foto boven foto 4!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ik bedoelde natuurlijk "vooral die foto boven tip 4" ;-)

      Verwijderen
  4. Wat een leuk artikel Luna!
    En handig die tips!
    Ik ben nu ook veel aan het uit proberen en opzoeken op internet, zo kwam ik inderdaad ook vorige week het artikel van Sharon tegen.
    Ik heb nu ook een hele fijne site gevonden waar je een basis 'cursus' kunt doen aan de hand van voorbeelden en uitleg in taal voor fotografie dummies (om het zo maar even te zeggen).
    Ja, er zit een hoop in zo'n camera en zelf vind ik het ontzettend leuk maar moet ik nog een hoop leren!

    En wat die bokeh betreft, ik ga het eens proberen! Ziet er ontzettend mooie en leuk uit!
    Ik ga ook zeker even op pinterest rondsnuffelen, bedankt voor de tip!

    Ps; heb zin in zondag!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje!! :) Ben benieuwd naar die site, welke is het? En jaaa, ik heb ook zin in zondag! Echt leuk om je eens te zien.

      Verwijderen
  5. Ik denk dat veel foto's maken wel het allerbelangrijkste is! Zo leer je je camera ook nog eens veel beter kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een fijne tips, ik wil meer gaan doen met fotografie! Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een handig artikel! Erg lief dat je mensen wilt helpen met dit soort dingen, net als bijv. die HTML-cursus. Ik heb hier zeker wel wat van geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk!
    Ik ben zelf ook gek op fotografie en volg zelfs een cursus!
    Ik vind het ook een leuk ideetje voor een blogbericht!!
    Heel leuk dus!

    Groetjes
    Emma
    http://vanilleklokje.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke tips! Het artikel van Sharon had ik al gelezen hihi :)
    Ik maak echt vaak foto's als ik zo nadenk.. haha but I love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je maakt erg leuke foto's! Foto drie vind ik erg leuk.
    En of ik fotografeer? Ja! Ik vind fotograferen ook super leuk, en ik heb mijn eigen fotoblog. Waar ik het meest van leer is inderdaad veel doen. Als je echt jezelf wilt verbeteren zijn fotofora super leerzaam! Zelf ben ik lid van een fotoforum speciaal voor beginners waar ik mijn foto's plaats en foto's van anderen beoordeel, daar heb ik echt enorm veel van geleerd.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke en handige tips!! Ik ga ze zeker gebruiken.
    Groetjes Luna.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goede tips! Een vriend van mij weet veel over de diafragma dingen enzo, dus dat is superfijn! :)

    Xx Alex

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Door inderdaad vooral veel te oefenen krijg je fotograferen het beste onder de knie :D

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt super leuke tips! Ikzelf houd ook echt heel erg van fotografie! X En het is zeker leuk als je foto's dan ook lukken ;)

    BeantwoordenVerwijderen