Boekjes over taal

vrijdag 24 augustus 2012 |

Ken je ze? 'Taal is zeg maar echt mijn ding' en 'En dan nog iets'? De grappige, leuke boekjes zijn geschreven door Paulien Cornelisse en staan vol met dingen die we in het dagelijks leven zeggen. Het gaat niet over hoe mensen met elkaar zouden moeten praten, maar hoe ze dat perongeluk doen, zoals op de achterkant staat. Voor mij, ik hou erg van taal, waren de twee boekjes erg leuk om te lezen en ik heb ook erg gelachen. Paulien Cornelisse schrijft heel goed!

Taal is zeg maar echt mijn ding €7,50
En dan nog iets €12,50 (bol.com)

Eerst, in 2009, was er 'Taal is zeg maar echt mijn ding'. Leuke titel, Paulien heeft ook stukjes in het boek geschreven over 'zeg maar' en 'mijn ding'. Van het boek werden meer dan 400.000 exemplaren verkocht. In februari dit jaar kwam het tweede deel uit met nog meer grappige taal-dingen: 'En dan nog iets'. De boeken kwamen uit bij Uitgeverij Contact. Leuk weetje van de site van Paulien Cornelisse: De voorkanten heeft ze zélf getekend! Knap, toch? Ik vind de voorkanten ook echt heel leuk.

Paulien Cornelisse (1976) is theatermaker en columnist. Ze stond in 2007 in de finale van het Leids Cabaret Festival. Een jaar later ging haar eerste avondvullende cabaretvoorstelling van start. Ze schrijft columns voor nrc.next, Mind Magazine en de Wereldomroep (van: Achterkant van 'Taal is zeg maar echt mijn ding').

 
Ik wilde deze post maken omdat ik zo enthousiast ben over deze boeken. Ik heb veel zitten lachen om de stukjes. Taal is voor mij gewoon zo leuk! En ik wilde hier over bloggen omdat jullie, bloggers, dat waarschijnlijk ook leuk vinden.

Enkele stukjes uit beide boeken die ikzelf hartstikke leuk vond en jij misschien ook dus moet je ze maar gaan kopen (nu moet je wel, want dit wil je lezen, toch?):
- Wat is het verschil tussen leuk en leuk-leuk? (Uit: En dan nog niets)
- De gekke-namengekte. Over, je kent het wel, ouders die hun kinderen de raarste namen geven. (Uit: Taal is zeg maar echt mijn ding)
- Wilhelmus van Nassauwe. Eigenlijk hebben we een heel raar volkslied. (Uit: En dan nog iets)
- Focking. Een stukje over het oh zo populaire woord. (Uit: Taal is zeg maar echt mijn ding)
- Gespruzie. Kruising tussen een gesprek en een ruzie... (Uit: En dan nog iets)
Ik weet zeker dat er nog veel meer leuke stukjes waren, eigenlijk was alles grappig, maar deze heb ik er even uitgepikt omdat de extra leuk zijn. Om het stukje over ons volkslied heb ik hardop gelachen, ik was wel wel de enige bij ons in huis die dat grappig vond. Nou, ja...

Beeld: pauliencornelisse.nl en eigen foto

14 opmerkingen:

Je kunt reageren met je Google- of Wordpress account, naam (en optioneel: website), of anoniem. Dankjewel voor je reactie! ♥

  1. Jaaa ik ken ze! Echt leuk :).

    Liefs, Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken ze nog niet maar ze lijken me heel leuk! xo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze boekjes lijken me echt leuk, ik ben zelf nog altijd met verbeteren bezig (stom voor anderen maar ik kan het niet laten) en ik vind Nederlands ook wel een leuk vak en taal. Ik ga deze boekjes misschien wel bestellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ken ze niet, maar lijkt me erg leuk.x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke blog !!
    xx.
    http://glamavenue.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ze allebei in mijn boekenkast staan en ik vind ze geweldig! Wat kan zij goed schrijven! Die boekjes maken me altijd aan het lachen!

    Liefs,
    Adriënne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijken me erg leuk! mijn ouders hebben ze gelezen hahaa :)
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ze wel eens zien liggen, ze lijken me best leuk haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt erg leuk, ik kende het nog niet. liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik lees nu 'de rode', maar nu ik op de helft ben wordt het toch wel een beetje saai eerlijk gezegd :$

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn docente Nederlands las af en toe een stukje uit zo'n boekje voor. Ze zijn inderdaad erg leuk! :) Bedankt voor je lieve reactie over m'n outfit van een tijdje geleden. Je header is trouwens echt hartstikke mooi geworden! :)

    Liefs, Rosalinde

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De gekken-namengekte vond ik ook geweldig, daar hebben we hier thuis allemaal hardop om gelacehn!

    BeantwoordenVerwijderen